Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 6. juli 1981

Raushet

Å Herre . . .*

Hjelp meg være rundhåndet
og raus med alt jeg har.
Jeg ofrer gjerne penger, tid,
Ja, alt for deg, min Far.
 
Jeg vil ikke være gjerrig,
jeg vil gjøre som du sa,
og investere i det gode
mens jeg glemmer hva jeg ga!

For om jeg skulle angre litt
og snu på hver en slant,
da ble jeg kun en fattig mann
fordi gleden min forsvant.

Å Herre, om jeg tenker:
'Det er for mye jeg har gitt';
Minn meg da, om alt DU ga, 
og at alt av mitt er ditt.


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . jeg er din!'
__________________________________

Originalteksten:

Extravagance

O LORD!*
1981 - page 29

PLEASE let me be extravagant
In what I give or do.
I want to spend my `Everything'
And all my time for You.
 
Not penny-pinching, miserly,
Not keeping strict account;
Investing all I have and then
Forgetting the amount!
 
If, feeling sorry for myself,
I start to count the cost,
Then I shall be the poorer
What I've gained will all be lost.
 
O Lord when I begin to stray
From dedication's track,
Remind me of the way you gave, 
And I'll hold nothing back!

From the chapter: 'O Lord . . . I'm Yours!'

_________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Dere skal ikke samle skatter på jorden, hvor møll og mark ødelegger, og hvor tyver bryter inn og stjeler. Men dere skal samle skatter i himmelen, der verken møll eller mark ødelegger og tyver ikke bryter inn og stjeler. For der skatten din er, vil også hjertet ditt være.
Matteus 6:19-21

«Husk de ordene Herren Jesus selv sa: 
‘Det er saligere å gi enn å få.’»
Apostelgjerningene 20:35
 
«...i samme mål som dere selv måler opp med, skal det også måles opp til dere.»
Matteus 7:2b 
_______________________________
Postet på FACEBOOK 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...