Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 19. juli 1999

Da Gud presenterte seg

Å Herre . . .*

Da Gud presenterte seg selv

trengte han ikke tolk.
Det han sa ble forstått
av helt vanlige folk.
De så hans vakre ansikt
og i hjertet sa det klikk:
Mennesker leser Guds tanke
i Jesu klare blikk.

Da Jesus falt til ro
i stallen dit gjeterne dro
ble mysteriet grepet i tro:
Gud er blant mennesker!
Og som de ‘vise’ kneler vi
og hører barnet si
Gud er her for å bli;
Gud er blant mennesker!

Da Jesus hang på korset tre
og kjempet og døde på det,
et frelsesunder skulle skje:
Guds kjærlighet er unik!
Og selv etter to tusen år,
mens tiden går og går
at han led og sto opp består:
Guds kjærlighet er unik!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
*Fra kapittelet: 'Å HERRE . . . Det er din verden!'

__________________________________________

Originalteksten

When God expressed himself 

O LORD!*

When God expressed himself
1999 - page 48

The Word he spoke
Was clearly understood
By ordinary folk.
They looked into his eyes,
One single look sufficed;
Men read the mind of God
In the face of Christ.

When Christ laid down his head
Upon a manger bed,
His coming simply said:
God is with man!
Kneeling upon the hay,
We hear the Baby say:
Your God is here to stay;
God is with man!

When Christ was crucified
And hung his head and died,
His silenced body cried:
God loves like this!
And still to us today
Two thousand years away,
His suff'rings simply say:
God loves like this!

* From the chapter: 'O LORD . . .It's Your World!'
_________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, 
for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Johannes 3:16  
 
Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine. 
Johannes 15:13 
________________________________
Publisert på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...