Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

tirsdag 27. juli 1999

Inkarnasjon

Å Herre . . .*


Babyen gråter igjen i år,
som hvert år!
Og jeg må tenke på Gud i Kristus
… om det går
å forstå når hjernen sier stopp:
At Gud kunne kle seg i menneskekropp.

Dersom Gud skulle ønske å snakke med oss
og si noe godt,
da måtte ordene han valgte
bli forstått.
Han valgte et enkelt kjærlig ‘Ord’
og la det i en krybbe her på vår jord.

Om jeg har grepet noe av sannheten,
da forstår jeg det slik
at Gud kledde seg i menneskekropp
og ble oss mennesker lik.
Han krysset gapet i rom, tid og evighet
og ble en del av vår menneskehet!

Min hjerne og mine begrensede tanker
snubler ganske fort,
når de forsøker å gripe budskapet
på mitt julekort:
Om at Guds frelsesplan og mitt kall
startet i Betlehems lånte stall!

Jeg makter ikke forklare den tidløse sannhet
om Guds kjærlighet eksponert.
Jeg vet bare at i Jesus, 
er hele verden velsignet inkludert.
For i ansiktet hans ser jeg nåde og sannhet,
og er glad Gud ble med i vår menneskehet.

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans

* Fra kapittelet: 'Å HERRE . . . det er jul!' 
i boka: Å HERRE . . . ikke flere vers!
______________________________

Originalteksten:

Incarnation

O LORD! *
1999 - page 37

The baby cries again this year
As ev’ry year!
And I must think of God in Christ
Again I fear
And comprehend, that’s if I can
How God could wrap himself in man

If God should want to speak to man
Say something good
The words he chose would have to be
Well understood.
One single lovely Word he said
And laid it in a manger bed

If I have grasped the truth at all
I’ve understood
That God once dressed himself in man,
In flesh and blood
And crossed the gulf of time and space
And came to join the human race!

My finite mind and fumbling thoughts
Still find it hard
To grasp the message printed on
My Christmas card:
That God’s sublime salvation plan
In Beth’lem’s borrowed barn began!

I can’t explain the ageless truth
Of love expressed;
I only know – in Jesus all
The world is blessed.
And when I look into his face 
I’m glad God joined the human race.

*From the chapter: 'O LORD . . . it's Christmas!'
_______________________________________
Bibels belegg
For eksempel:
 
Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet,
en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.
Johannes 1:14
____________________________
Publisert på Facebook

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...