Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

fredag 1. juni 2012

Korset – det er et under det!

Det kjennes i verden fra pol til pol
og kan likevel ikke forstås.
Men skal det bli mer enn et tomt symbol,
må en nøkkel åpne en lås.
Vi har funnet en nøkkel og kaller den tro,
vi forteller det mer enn gjerne:
Mysteriet bygger en himmelbro,
og er større enn vise menns stjerne.

Refreng:
Korset ditt, Jesus, det sier alt
- takk for at jeg fikk se:
Korset betyr at alt er betalt
- det er et under, 
- det er et under,
det er et under det!

Det fortelles så mange historier
men for troen så fins det kun én.
For uansett startpunkt vi velger her
blir kun Jesus og korset igjen.
Vi har funnet en nøkkel og kaller den tro
og den går til mysteriets kjerne.
Der finner mitt hjerte en tiltrengt ro
som når lenger enn menneskets hjerne.

Bro:
Underet deles med alle
for vi hørte Herren kalle:
Dere er korsets disipler
- takk for at vi fikk se

Refreng
-------------------------- 
Tekst: Jostein Nielsen
Mel. John Philip Hannevik
--------------------------


Om sangen
Våren 2012 spurte Frank Gjeruldsen, som da var rektor på offisersskolen, om jeg kunne skrive en tekst til sesjons-sangen for Korsets disipler (2012-2014). Han hadde spurt John Philip Hannevik om å skrive musikken, og Philip ønsket å skrive melodien etter at jeg hadde skrevet teksten. 

Korset har alltid vært viktig for meg fordi det er en viktig del av min tro. Det er et provoserende mysterium - også for dem som ikke tror. Derfor ble det viktig for meg å skrive denne teksten.

Et drøyt år før jeg fikk dette oppdraget, skrev jeg dette i et blogg-innlegg:

Hva er det som er avgjørende for om troen blir en 'kristen' tro og ikke bare en 'religiøs' tro?

I den senere tid har jeg kommet fram til at det ”står og faller” med ”Korstesten”. Paulus sier det helt klart i et vers jeg har kunnet utenat siden jeg begynte å memorere bibelvers som 15-åring:

For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. 1 Korinterbrev 1:18–25
Det ”toppet” seg da Paulus kom til dette punktet i sin taler. Faraos magikere kunne kopiere undergjerningene til Moses nesten helt til mål. Men det siste tegnet: ”Forbigangen”, kunne ikke kopieres fordi det pekte fram mot korset.

Det er veldig mye i kristendommen som kan ”kopieres”, men det som Jesus gjorde på korset er det ingen som kan kopiere. Derfor tror jeg at ”korset” for alltid blir testen på troens ekthet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Når minnet svikter . . .

Jeg ble først kjent med denne vakre sangen på engelsk for noen få år siden. Dr. Mary Louise Bringle skrev den til en venninne som hadde fått...