Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 27. juli 1981

Konformitet

Å, Herre …

Jeg hater å være mindre
Enn populær,
Jeg liker å bli likt
Er det bra, eller hva?
Av og til
Holder jeg tett
Og det er trist
Jeg burde sagt fra!
Så tilgi meg
For det jeg ikke sa
Kun for å være en av flokken
Og sviktet det
Jeg trodde på,
Mens sannheten sto i gapestokken!

Herre, bevar min sjel
gjør meg tydelig og hel
Og om jeg må 'betale'
For det jeg skal si,
Står du meg bi ...
Er det en avtale?


Original: John Gowans 1981
Gjendiktning: Jostein Nielsen 2019


Bibelske referanser:
La alt dere sier, være vennlig, og la det ha salt og kraft, så dere vet hvordan dere skal svare hver enkelt.
Kolosserbrevet 4:6
     Original tekst:
Conformity

I hate to be less
Than popular,
I like to be liked.
That's bad?
And sometimes
It keeps me silent
When I should speak out
That's sad!
Forgive me
When I've said nothing,
Just to stay one of the gang,
Betrayed what
I most Believe in,
And let the truth go hang!

I want to speak out
When I should, Lord,
So give me the nerve I need.
And if I must suffer for it
You'll grant me the grace.
Agreed?
 O LORD! - 1981 - p. 6 

____________________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...