Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 22. mai 2003

DO-RE-MI

Når toner settes sammen kan de bli en melodi
og spilles de på samme tid får vi en harmoni
Det er et av bildene som ikke trenger tolk
for det beskriver ganske enkelt Herrens eget folk

DO-RE-MI
som en profeti
om menighetens symfoni
FA-SO-LA
takk skal Jesus ha
for seieren på Golgata
SO-LA-SI
slipp din lovsang fri
for Herren rår til evig tid!


Når menigheten samles, kan den likne på et tre
der Jesus selv er vintreet og vi er grenene
Hvis vi blir i Ham og selv blir fylt av Jesu ord
vil treet bære frukt som blir til vin på Herrens bord

Når menigheten samles, kan den likne på en kropp
der hver og en er viktige fra lilletå til topp.
Gaver er forskjellige men det er kun en Ånd
som binder oss i sammen med et hellig søskenbånd.


DO-RE-MI - note - PDF

Om sangen
Sangen ble skrevet til en stor sangkonkurranse som ble utlyst i Frelsesarmeen på begynnelsen av det nye millenniet. Jeg har alltid hevdet at Frelsesarmeen trenger flere sanger som handler om fellesskapet. Tro er fellesskap, og derfor valgte jeg det som tema for sangen.

Tanken om tonen og tonene, hadde tidligere brukt i Gloria - tonen fra himlen; og her lar jeg dem bli bilde på harmoniene som utgjør menighetens symfoni. 
I vers 2 bruker jeg Jesu egne ord om seg selv som vintreet og vi som grenene - Johannes 15:1-8. I det tredje verset bruker jeg bildet av menigheten som Jesu kropp slik det beskrives av Paulus, blant annet i 1 Korinterbrev 12:12-27.

Til min store overraskelse ble sangen kåret som vinner. Juryens begrunnet avgjørelsen med tekstens kvalitet og samspillet mellom tekst og melodi. 
Det vanket også en premie. 

Jeg vet ikke om sangen er blitt brukt - men teksten står fortsatt som en hyllest til vakre fellesskapet mellom de troende - som Ronald Fangen kalte 'jordens største under'.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...