Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 15. februar 2021

Smerten i verdens nød

Albert Orsborn 

"Kristendommen er ikke en lære som mennesker
må forsøke å følge, men en Frelser som
mennesker må ta imot." 
er en av de mest produktive poetene Frelsesarmeen har hatt. Han har gitt oss mange sanger som går rett til kjernen av Frelsesarmeens tro og oppdrag. Det er en stor utfordring å oversette ham til norsk, og det er ofte nødvendig å gjendikte, som en mager erstatning for en oversettelse som 100% dekker originalens innhold.

De Orsborn-sangene vi har på norsk, er gode gjendiktninger som sitter i 'ryggmargen' til mange salvasjonister. Det gjelder også refrenget: 

Å, rør med din ild ved mitt hjerte
og lær meg gå tjenestens vei
Din kjærlighetsild
er hva jeg trenger til
Min Frelser, å, gi den til meg. (1)

Da jeg nylig skrev blogginnlegget Mester-tanker og takter - var det den engelske versjonen av dette refrenget som kom opp i tankene mine. Det går slik:

Except I am moved with compassion
How dwelleth Thy Spirit in me?
In word and in deed
Burning love is my need;
I know I can find this in Thee.

I bloggen skrev jeg: Albert Orsborn uttrykker en smerte i refrenget på en av sine sanger: ‘Except I am moved with compassion, How dwelleth Thy Spirit in me?’ – som direkte oversatt blir «Om jeg ikke røres av medfølelse, hvordan kan da din Ånd bo i meg?»

Etter å ha lastet opp innlegget, forsøkte jeg å fange dette aspektet i en ny oversettelse av Orsborns ord. Det kommer aldri til å erstatte den norske oversettelsen, men kanskje jeg bruker den når 'smerten' over verdens nød er tema i forkynnelsen:

Om ikke jeg drives av medynk (2)
Bor du med din Ånd da i meg?
I handling og ord 
La din kjærlighet stor
Brenne varmt når jeg vandrer med deg.

______________________________________
(1) FASB  2010  #131 "For himlen å redde en villfaren slekt vår Frelser til jorden steg ned". 
(2) Matteus 14:14

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...