Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

lørdag 30. mai 1981

Medarbeider

Å Herre . . .*

Det du gjør i din verden
er forunderlig.
Jeg ser kun en liten del
- men er helt betatt.
I stor beundring
skimter jeg din design,
og fornemmer omfanget
av en uvurderlig skatt.

Du kaller meg "medarbeider"
Herre, er det en spøk?
Det er morsomt,
og jeg kan bare takke,
for ofte er alt jeg gjør
å rekke deg verktøy,
eller når du av og til
ber meg holde
din jakke!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . jeg takker!'
____________________________
Originalteksten:

Co-Worker
1981 - page 74

O LORD!*

YOUR work within Your world
Is something stunning.
I do not see the half
But I'm impressed.
I glimpse the edges
Of Your vast designings,
I feel the rim
And wonder at the rest!

You call me `fellow-worker'
Lord that's funny!
The title strikes a
Humoristic note,
When often all I do
Is pass Your spanner,
And now and then
You let me hold 
Your coat!'

* From the chapter: 'O LORD . . . my thanks!'
_____________________________________

Bibelsk belegg
For eksempel:

Alt skapte han vakkert i sin tid.
Også evigheten har han lagt
i menneskenes hjerter.
Men de fatter ikke det verk
som Gud har gjort fra først til sist.
Forkynneren 3:11 

For vi er Guds medarbeidere, og dere er Guds åkerland, Guds bygning.
1 Korinterbrev 3:9
_______________________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...