Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

tirsdag 22. januar 1991

Tal, Herre!

Om Gud vil tale til vår verden nå
- vise mennesker sin vei.
Fins det noen som vil høre på?
Jeg tror han vil bruke meg

Tal, Herre! Jeg er din tjener!
Tal, Herre! Din tjener hører
- tal, Herre, tal!


Herre, nå vil jeg høre stemmen din, høre alt du har å si
Selv om det kan være vanskelig
vil jeg det videre gi.

Herre, skal dette være kallet mitt
bringe ordet i fra deg?
Hjelp meg da å kunne tale fritt
lydig å vandre din vei!


Tekst: Jostein Nielsen
Melodi: Tone Ødegaard


-----------------------------
Om sangen

Originalversjonen av denne sangen ble skrevet til Jeløy-musikalen "Tilbake til fremtiden 66" som jeg skrev sammen med Tone Ødegaard i 1991. Dette var Samuels sang (1 Samuel 3:1-10) og det første verset gikk slik:

Unnskyld, jeg kjente ikke stemmen din
- kanskje var jeg litt for trøtt?
Trodde at Eli ba meg komme inn
håper du ikke er støtt.


De andre versene er som i originalen. Jan Harald Hagen var på offisersskolen da den ble framført og han var på jakt etter en sang som kadettene kunne synge på innvielses-møtet samme år. Etter en forestilling kom han og spurte om jeg kunne skrive et nytt første vers slik at den ble mer "allmenn-gyldig" - og slik ble det. Sangen er publisert i flere land.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...